Олімпіадна скарбничка

Завдання
II етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії 2010 року
8 КЛАС
У завданнях 1-10 потрібно вибрати одну правильну відповідь. Правильна відповідь на кожне завдання - 1 бал
1. Виберіть визначення кількості речовини:
А. Величина, що визначається числом структурних часток в одній порції речовини
Б.   Величина, що визначається масою однієї молекули речовини в грамах
В. Величина, що визначається найменшою масою речовини, яка здатна самостійно існувати
Г. Величина, що визначається загальною кількістю атомів у молекулі речовини
2. Укажіть формулу сполуки, у якій Нітроген має валентність ІІ:
А. NO
Б. N2O
В. N2O3
Г. NO2
3. Розрахуйте кількість речовини (моль) водню масою 24 г:
А. 12,0
Б.  24,0
В.  2,4
Г.  1,2
4. Розрахуйте кількість речовини (моль) мідного купоросу CuSO4  5H2O масою 25 г:
А.  0,15            В.  2,50
Б.  0,10            Г.  0,25
5. Розрахуйте масу (г) 1,505  1023 молекул хлору:
А. 0,071
Б. 1,775
В. 17,750
Г. 8,875
6. Виберіть твердження щодо елемента Х, який утворює оксид Х2О3 з відносною молекулярною масою102:
А. Метал
Б. Знаходиться у другому періоді періодичної системи
В. Має порядковий номер 8
Г. Бор
7. Розрахуйте об’єм (л) за н.у. суміші, що містить 3,2 г кисню та 0,1 моль азоту:
А. 0,2
Б. 6,0
В. 4,48
Г. 3,20
8. Укажіть рівняння реакції, що належить  до реакцій сполучення:
А. 2H2 + O2 = 2H2O
Б. H2SO4 + 2KOH = K2SO4 + 2H2O
В. 2ZnS + 3O2 = 2ZnO + 2SO2
Г. 2HI = H2 + I2
9. Виберіть речовину, у якій масова частка кислотоутворюючого елемента буде найменшою:
А. СаSіO3
Б. СаСO3
В. MgSіO3
Г. MgCO3
10. Виберіть речовину, з якою взаємодіє натрій гідроксид:
А. Калій нітрат
Б. Ферум (ІІ) гідроксид
В. Аргентум нітрат
Г. Барій сульфат
Завдання 11 – 14 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою, і впишіть у таблицю. Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
11. Установіть відповідність між фізичним тілом і речовиною, з якої складається фізичне тіло:
     Тіло                  Речовина
1.
2.
3.
4.
1. Крига             А. Поліетилен                                      
2. Газета             Б. Вода
3. Цвях               В. Целюлоза
4. Пляшка          Г.  Залізо
                           Д. Алюміній
12. Установіть відповідність між відносною молекулярною масою та хімічною формулою:
  Хімічна формула      Відносна молекулярна маса
1.
2.
3.
4.
5.
1. H2SiO3                                      А. 222
2. Fe(OH)2                       Б. 202                            
3. Cu2(OH)2CO3              В. 107
4. Na2B4O7                       Г. 78
5. Fe(OH)3

13. Установіть відповідність наведених рівнянь реакцій та їх типів:
1.
2.
3.
4.
      Рівняння реакції                                  Тип реакції
1. CuSO4 + Fe = Cu + FeSO4                             A. Реакція
                                                                 обміну
2. (CuOH)2CO3 = 2CuO + CO2 + H2O    Б. Реакція
                                                                 сполучення
3. Ba(OH)2 + 2HCl = BaCl2 + 2H2O       В. Реакція розкладу
4. 4Al + 3O2= 2Al2O3                                             Г. Реакція заміщення



14. Установіть відповідність солі парі солей, що її утворили:
1.
2.
3.
4.
    Сіль                                 Пара солей
1. KNO3                                   А. Ba(NO3)2 та FeSO4
2. Fe(NO3)2                   Б. Na2CO3 та Mg(NO3)2
3. MgCO3                                 В. Fe2(SO4)3 та NaNO3
4. AlPO4                                   Г.  Pb(NO3)2 та KI
                                     Д.  AlCl3 та K3PO4
Завдання 15 – 16 мають на меті встановлення правильної послідовності.
Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
15. Установіть послідовність дій розділення суміші кухонної солі з піском:
1.
2.
3.
4.
А. Долити до суміші води і перемішати
Б. Провести випаровування води з розчину кухонної солі
В. Злити розчин кухонної солі
Г. Зібрати на дні склянки пісок

16. Виберіть речовини 1,2,3,4 для здійснення перетворень згідно зі схемою
основний оксид(1) → гідроксид(2) → сіль(3) → кислотний оксид(4):
А. Na2O
1.
2.
3.
4.
Б. ZnO
В. NaOH
Г. Na2CO3
Д. Cu(OH)2
Е. CuSO4
Ж. CO2
З.  SO3
Завдання 17 – 20 із відкритою відповіддю. Вони передбачають записи розв’язків задач, розрахунків.
17. Маса Феруму в гемоглобіні крові людини дорівнює 3 г. Обчисліть, яка кількість атомів Феруму міститься в гемоглобіні крові людини.                                                                      
                                                                                                    5 балів
18. Маса атома елемента Х становить 7,96  10-26 кг, а Карбону – 1,99  10-26 кг. Визначити елемент Х.                                                              
                                                                                                   5 балів                                                                                                                                                                              
19. Посудину, з якої заздалегідь викачали повітря, зважили. Потім заповнили газом А. Знову зважили. Газ А важить 0,02 г. Газ А відкачали і посудину заповнили СО2. Цей газ важить 0,44 г. Визначити газ А, його молекулярну массу, об’єм посудини та масу повітря. Усі виміри зроблено за нормальних умов.                                                                                                                  
                                                                                                     10 балів
20. Над 10 г розжарених залізних ошурків пропустили водяну пару. Ошурки прореагували повністю. Об’єм одного з продуктів реакції – водню за н.у., склав 5,3 л. Визначити формулу другого продукту реакції.                    
                                                                                                     10 балів                                                                  
                                                                                                         



Завдання
II етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії 2010 року
9 КЛАС
У завданнях 1-10 потрібно вибрати одну правильну відповідь. Правильна відповідь на кожне завдання - 1 бал
1. Виберіть визначення електронегативності елемента:
А. Здатність атомів елемента віддавати електрони
Б. Здатність атомів елемента приєднувати електрони
В. Здатність атомів елемента відтягувати на себе електронну густину
Г. Загальний негативний заряд усіх електронів атома
2. Виберіть характерну властивість нейтронів:
А. Не мають маси
Б. Не мають заряду
В. Мають заряд + 1
Г. Мають заряд - 1
3. Виберіть електронну будову частинки, яка утворюється при втраті двох електронів атомом Cu:
А. 1s22s22p63s23p64s23d7
Б. 1s22s22p63s23p64s03d9
В. 1s22s22p43s23p64s13d8
Г. 1s22s22p63s23p64s23d8
4. Укажіть пару частинок, що мають однакову електронну будову:
А. Mg2+ і Ar
Б. Na+ і Ar
В. K+ і Ar
Г. Cl- і Ne
5. Укажіть процес, що відбувається при утворенні йонного зв’язку:
А. Перерозподіл електронної густини між атомами
Б. Передавання електронів від одного атома до другого
В. Зміщення електронної густини від одного атома до другого
Г. Передавання пари електронів донором на вільну орбіталь акцептора
6. Виберіть валентність і ступінь окиснення атома Карбону в молекулі СО2:
А. 4 та +4          В. 4 та +3
Б. 4 та +2           Г. 4 та – 4
7. Укажіть зміну міцності зв’язків у ряді молекул Cl2  Br2  I2:
А. Зростає
Б. Зменшується
В. Спочатку зростає, потім зменшується
Г. Спочатку зменшується, потім зростає
8. Виберіть речовину, у розчині якої лакмус стає синім:
А. K2CO3
Б. NH4Cl
В. KCl
Г. AlCl3
9. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у розчині, утвореному при розчиненні 40 г речовини в 160 г води:
А. 0,25
Б. 0,20
В. 0,40
Г. 0,15
10. Виберіть формулу речовини, яка є окисником у реакції:
HI + K2Cr2O7  CrI3 + I2 + KI + H2O
А. HI
Б. K2Cr2O7
В. CrI3
Г. I2
Завдання 11 – 13 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою, і впишіть у таблицю. Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
11. Установіть відповідність схеми перетворення кількості електронів, що беруть участь у перетворенні:
Схема перетворення       Кількість приєднаних або
                                             відданих електронів
1.
2.
3.
4.
1. Mn2+  MnO4-                             А. +5e
2. MnO42-  MnO4-                       Б.  -1e
3. Mn2+  MnO42-                          В.   -5e
4. MnO4-  Mn2+                            Г.  +4e
                                               Д.  -4e


12. Установіть відповідність формул кислот оксидам:
1.
2.
3.
4.
Кислотний оксид         Кислота
  1. SO2                                       А.  H2SO4
  2. SO3                                       Б.  H2SO3
  3. P2O5                        В.  H4P2O7
  4. N2O5                        Г.  HNO3
                                      Д. HNO2
13. Установіть відповідність наведених систем та їх характеристик:
1.
2.
3.
4.
       Система                                        Характеристика
                                                             системи
                                                         А. Розчин слабкого
1. H2O та NaCl                                     електроліту                                              
2. H2O та H2 S                                  Б. Емульсія
3. H2O та молоко                             В. Розчин сильного електроліту
4. H2O та CaCO3                              Г. Розчин неелектроліту
                                                          Д. Суспензія
Завдання 14 – 16 мають на меті встановлення правильної послідовності.
Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
14. Із запропонованих електронних структур частинок побудуйте послідовність, що відповідає схемі перетворення  Р3-  Р0 Р3+ Р1+:
1.
2.
3.
4.
А. 1s22s22p63s23p3
Б. 1s22s22p63s23p2
В. 1s22s22p63s23p6
Г. 1s22s22p63s23p0
Д. 1s22s22p63s13p6
1.
2.
3.
4.
15. Розташуйте речовини у порядку зменшення полярності зв’язку у молекулі:
А. H2S
Б. H2O
В. H2Se
Г. K2O
16. Виберіть речовини 1,2,3,4 для здійснення перетворень згідно зі схемою:
Сu  CuO CuCl2 Cu(NO3)2  Cu(OH)2

1.
2.
3.
4.
А. NaOH
Б. AgNO3
В. NaCl
Г. HCl
Д. HNO3
Е. O2
Завдання 17 – 20 із відкритою відповіддю. Вони передбачають записи розв’язків задач, розрахунків.
17. У дві урівноважені на чашках терезів склянки, що містять надлишкову для реакції кількість кислоти, внесли однакові за масою наважки цинку і крейди. Чи збережеться рівновага чаш терезів після перебігу реакції? Відповідь підтвердити розрахунком.                                      
                                                                                                       7 балів
18. Внаслідок спалювання 10 г вугілля утворилось 2,5 г золи, 1,8 г води та 26,2 г суміші оксидів карбону (IV) та сульфуру (IV). Обчисліть масову частку Сульфуру у взятому вугіллі.                                                    
                                                                                                     10 балів
19. Напишіть рівняння хімічних реакцій в молекулярній та йонній формах відповідно до схеми перетворень:
Cu  Cu(NO3)2  Cu (OH)2
                                
CuCl2  CuSO4  CuO                              
                                                                                                      6 балів
20. Хлорофіл – пігмент, що зумовлює зелений колір листя рослин. При спалюванні хлорофілу масою 89,2 мг у надлишку кисню утворюються такі чотири речовини:
- газ масою 242 мг, яким зазвичай газують напої;
- рідина масою 64,8 мг, що становить основу цих напоїв;
- газ масою 5,6 мг, якого найбільше в земній атмосфері;
- білий порошок масою 4,0 мг, який є оксидом металічного елемента, що
використовується у вигляді простої речовини металу, і становить приблизно 2,3 % земної кори.
  Установіть формулу хлорофілу, враховуючи, що його молекула містить тільки один атом металічного елемента. Напишіть рівняння реакції горіння хлорофілу.                                                                                  
                                                                                                     10 балів

Завдання
II етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії 2010 року
10 КЛАС
У завданнях 1-10 потрібно вибрати одну правильну відповідь. Правильна відповідь на кожне завдання - 1 бал
1. Укажіть сполуку, з якої добувають ацетилен в лабораторії:
А. Вуглець
Б. Кальцій карбід
В. Метан
Г. Натрій ацетат
2. Укажіть формулу продукту реакції між надлишком NaOH та хром (VI) оксидом:
А. Na2CrO2
Б. Na2CrO3
В. Na2CrO4
Г. NaCrO2
3. Виберіть калійне добриво, у якому вміст калію найбільший:
А. KCl
Б. K2SO4
В. KHSO4
Г. KNO3
4. Визначте об’єм водню (л, н.у.), що виділяється при розчиненні 5,6 г заліза в розчині хлоридної кислоти:
А. 2,24
Б. 4,48
В. 1,12
Г. 6,72
5. Виберіть реагент для якісної реакції на солі амонію:
А. Аргентум нітрат
Б. Натрій гідроксид
В. Розчин аміаку
Г. Хлоридна кислота
6. Виберіть неотруйні гази:
А. H2S, NH3, HCl
Б. CO, Cl2, NO2
В. H2, O2, N2
Г. NO, N2O, F2
7. Виберіть формулу нітрату металу, який при термічному розкладі утворює нітрит:
А. Ba(NO3)2
Б. Fe(NO3)2
В. Hg(NO3)2
Г. Cu(NO3)2
8. Виберіть твердження щодо реакції взаємодії фосфор (V) оксиду масою 14,2 г з надлишком води:
А. Утворюється продукт реакції з кількістю речовини 0,2 моль
Б. Кількість речовини води, що прореагувала – 0,1 моль
В. Кількість речовини P2O5, що вступила в реакцію, дорівнює 0,3 моль
Г. Кількість речовини води, що прореагувала – 1 моль

9. Виберіть гомологічну різницю:
А. – СН2 –
Б.    СН4
В. – СН =
Г. – СН3
10. Обчисліть об’єм водню (в л за н.у.), який приєднує етен об’ємом 5 л:
А. 22,4                В. 5,0
Б. 11,2                Г. 10,0

Завдання 11 – 14 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою, і впишіть у таблицю. Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
11. Установіть відповідність між тривіальними назвами карбонових кислот та їх назвами за міжнародною номенклатурою:
1.
2.
3.
4.
  Тривіальна назва              Назва за міжнародною
                                              номенклатурою
1. Капронова кислота       А. Етанова кислота
2. Масляна кислота           Б. Гексанова кислота
3. Оцтова кислота             В. Бутанова кислота
4. Валеріанова кислота     Г. Пентанова кислота

12. Установіть відповідність між реагентами і продуктами реакцій:
     Реагенти                         Продукти
1.
2.
3.
4.
1. HNO3 + S                 А. NO2 + H2O + Cu(NO3)2
2. HNO3 + Cu               Б. NH4NO3
3. HNO3 + NH3                   В. H2SO4 + H2O + NO2
4. HNO3 + NaOH         Г. NaNO3 + H2O    
                              Д. Na + NO2 + H2O

13. Установіть відповідність металу та властивостей його сполуки:
1.
2.
3.
4.
1. Мідь           А. Один із гідроксидів має синє забарвлення
2. Цинк           Б. Сульфат – речовина, нерозчинна у воді
3. Барій           В. Оксид існує у вигляді плівки, достатньо
4. Олово              міцної й інертної
                        Г. Нітрат не розчиняється у воді
                        Д. Вищий оксид має кислотні властивості
1.
2.
3.
4.

14.  Установіть відповідність назв аніонів формулам солей:
Назва аніону                   Формула солі
1. Фосфат                             А. K3P
2. Гідрогенофосфат             Б. KH2PO4
3. Дигідрогенофосфат         В. K2HPO4
4. Фосфід                              Г. K3PO4

Завдання 15 – 16 мають на меті встановлення правильної послідовності.
Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.

15. Установіть послідовність  величин для азоту згідно з ланцюжком кількість речовини (моль)  маса (г)  кількість атомів  кількість молекул  об’єм (л, н.у.):
1.
2.
3.
4.
А. 56
Б. 1,204  1024
В. 2
Г. 44,8
Д. 2,402  1024

16. Побудуйте послідовність електронних структур, що відповідає схемі перетворення Cl0  Cl- Cl+ Cl+3
1.
2.
3.
4.
А. 1s22s22p63s23p4
Б. 1s22s22p63s23p2
В. 1s22s22p63s23p6
Г. 1s22s22p63s23p5
Д. 1s22s22p63s13p6

Завдання 17 – 20 із відкритою відповіддю. Вони передбачають записи розв’язків задач, розрахунків.

17. У пробірках без написів містяться розчини калій сульфату, калій карбонату, барій хлориду і хлоридної кислоти. Як, не використовуючи інших реактивів, розпізнати ці речовини? Написати рівняння відповідних реакцій.
                                                                                                       6 балів

18. Із суміші трьох металів відомі два – цинк і залізо. У результаті розчинення 2,5 г суміші в розбавленій сульфатній кислоті виділилося 672 мл водню (н.у.), а 0,64 г третього металу залишилося в осаді. Для добування оксиду із цієї кількості металу потрібно 112 мл кисню. Що це за метал? Визначити масовий і відсотковий склад суміші.                                                         10 балів

19. Було прожарено 5 г кальцій карбонату, який містив 3 % домішок. Газ, що утворився, пропустили крізь розчин натрій гідроксиду.
1. Визначте збільшення маси розчину, якщо поглинулось 98 % газу.
2. Напишіть рівняння згаданих реакцій.
3. Яка маса твердого залишку після нагрівання кальцій карбонату?
                                                                                                       8 балів

20. Хімічна сполука – газ, що містить Карбон (масова частка 85,7 %) і Гідроген (14,3 %). Зразок цієї сполуки масою 5,25 г займає об’єм 2,8 л (н.у.). Визначте структурну формулу цього газу, якщо відомо, що він знебарвлює бромну воду.                                                                                  
                                                                                                        7 балів

Завдання
II етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії 2010 року
11 КЛАС
У завданнях 1-10 потрібно вибрати одну правильну відповідь. Правильна відповідь на кожне завдання - 1 бал
1. Виберіть структурну формулу сполуки, що відповідає назві 2-метилбут-1-ен:
А. СН2 = С – СН = СН2
                 |
                СН3
Б. СН3 – СН – СН = СН2
                |
               СН3
В. СН3 – С = СН – СН3
                |
               СН3
Г. СН2 = С – СН2 – СН3
                 |
                СН3
2. Визначте назву сполуки за систематичною номенклатурою:
                     СН2 – СН3 СН3                  А.  2,2,5 – триметил – 4 – етилгепт – 3 – ен
                     |                 |                   Б. 3,6,6 – триметил – 4 – етилгепт – 4 – ен
СН3 – СН – С = СН – С –  СН3          В. 4,5 – діетил – 2,2 – диметилгекс – 3 – ен
           |                          |                    Г. 4 – етил – 2,2,5 – триметилгепт – 3 – ен
          СН2 – СН3          СН3
3. Установіть, які сполуки є ізомерами:
                СН3 СН3              
                  |     |                                               А. 1,2      
1.   СН3 – С –СН – СН3                                Б. 2,3
                  |                                         В. 1,4
                 СН3                                    Г. 3,4
                           СН3 СН3
                            |      |            
2.   СН2 – СН2 –С – СН2
       |                    |                                            
      СН3              СН3

3. СН3 – СН – СН – СН – СН2 – СН3                                                  
               |         |         |                                  
              СН3   СН3   СН3
                                     СН3
                                      |                  
4.   СН2 – СН2 –СН2 – СН – СН3
       |                                                              
      СН3          

4. Установіть, до якого гомологічного ряду відноситься
    СН3 – СН(СН3) – СН = СН(СН3) та яка загальна формула ряду:
А. СnН2n+2             В. СnН2n-6
Б. СnН2n-2           Г. СnН2n

5. Укажіть реактив, за допомогою якого можна розрізнити пропан та пропен:
А. Купрум (ІІ) гідроксид
Б. Етанол
В. Розчин лакмусу
Г. Бромна вода

6. Укажіть речовину, яка дає реакцію «срібного дзеркала», відновлюється воднем та утворюється при взаємодії етина з водою:
А. СН3С(Н)О
Б. НС(Н)О
В. С6Н5ОН
Г. СН3СН2ОН

7. Укажіть елемент, що входить до складу хлорофілу зелених рослин:
А. Берілій         В. Кальцій
Б. Магній          Г. Купрум

 8. Визначте формулу спирту, якщо водню, витісненого натрієм з одноатомного насиченого спирту об’ємом 24 мл і густиною 0,8 г/см3, вистачило на гідрування етену об’ємом 6,72 л (н.у.):
А. СН3ОН
Б. С2Н5ОН
В. С3Н7ОН
Г. С4Н9ОН

9. Виберіть чинник, що впливає на довжину хімічного зв’язку:
А. Електронегативність атомів, що утворюють зв'язок
Б. Радіуси атомів, що утворюють зв'язок
В. Ефективні заряди атомів, що утворюють зв'язок
Г. Полярність зв’язку

10. Визначте електронну конфігурацію атома, яка існує:
А. 1s22s42p4
Б. 1s22s22p8
В. 1s22s2
Г. 1s22s22p63s13p1

Завдання 11 – 14 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою, і впишіть у таблицю. Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.

11. Установіть відповідність між структурними формулами і назвами органічних сполук:                            
А.
Б.
В.
Г.
А. СН С - СН2 - СН3                                   1.   пент – 1 – ин                  
Б. СН3 - С  С - СН2 - СН3                         2.   пент – 2 – ин
В. СН С - СН2 - СН2 - СН3                     3.   бут – 1 – ин
Г. СН С - СН - СН3                                       4.   бут – 2 – ин
                              |                                             5.   2 – метилбут – 3 – ин
                   СН3                                                    6.   3 – метилбут – 1 – ин

12. Установіть відповідність між класами органічних сполук та функціональними групами:
А.
Б.
В.
Г.
А. Спирти                              1. - СООН
Б. Альдегіди                          2. - СНО
В. Карбонові кислоти           3. - ОН
Г. Естери                                4. - СООR
                                                5. - ОR
                                                6. – СОNН2

13. Установіть відповідність між ізоелектронними частинками:
1.
2.
3.
4.
 Йон          Ізоелектронний атом
1. P3+                          А. Ca              
2. Cl-                 Б.  Ne          
3. O2-                         В.  Ar              
4. B3+                Г.  Mg
                         Д.  He
1.
2.
3.
4.

14. Установіть відповідність між схемами переходу електронів і перетвореннями реагенту і продукту:
   Схема                        Реагент і продукт
1. Mn0  Mn+2               А. Mn  MnO2              
2. Mn0  Mn+4          Б. KMnO4   K2MnO4
3. Mn+7  Mn+6         В. Mn  MnCl2              
4. Mn+7  Mn+2         Г. KMnO4   Mn(NO3)2
                                    Д. K2MnO4  KMnO4


Завдання 15 – 16 мають на меті встановлення правильної послідовності.
Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.

15. Розташуйте карбонові кислоти у порядку збільшення кислотності:
1.
2.
3.
4.
А. Мурашина
Б. Оцтова
В. Пропіонова
Г. Хлороцтова

16. Установіть послідовність реагентів для здійснення перетворення CO2 СH4  CH3Cl  CH3NH2  [CH3NH3]Cl:
А. NH3(надл.)
1.
2.
3.
4.
Б. Cl2   (водн.)
В. O2
Г. HCl
Д. Cl2, h
Е. H2, Pt

Завдання 17 – 20 із відкритою відповіддю. Вони передбачають записи розв’язків задач, розрахунків.
17. Наведіть та назвіть за міжнародною номенклатурою ізомери (не менше ніж 10) органічних сполук, що мають формулу С4Н7Br. Які види ізомерії простежуються на цьому прикладі? Наведіть рівняння реакції добування одного з ізомерів синтезом з неорганічних речовин.                 14 балів
18. Запаяна скляна ампула з блідо-жовтою рідиною важила 177,41 г. Ампулу обережно розкрили, видалили рідину. Після чого повністю наповнили 100 мл води і знову зважили. Маса ампули з водою склала 150 г. При дослідженні невідомої рідини вдалося встановити, що вона містить 30,19 % Карбону, 20,13 % Сульфуру та 44,65 % Хлору. Визначте молекулярну формулу речовини та укажіть її будову.                                                  
                                                                                                           5 балів
19. При взаємодії з водою 27,4 г двовалентного металу виділяється 4,48 л (н.у.) газу. До отриманого розчину, маса якого дорівнює 800 г, додали 200 г 10 % розчину Na2SO4, при цьому утворився осад. Про який метал йдеться в завданні. Яка маса добутого осаду?                                            10 балів
20. У якому масовому співвідношенні необхідно змішати кристалогідрати MgSO4 7H2O і CuSO4  5H2O, щоб масові частки Магнію і Купруму в суміші були однаковими?
  Яку масу цієї суміші необхідно розчинити у воді масою 100 г, щоб добути розчин із масовою часткою йонів Магнію і Купруму по 1 %.
                                                                                                          10 балів
Відповіді  на завдання
II етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії 2010 року

8 КЛАС

1. Б
2. В
3. Г
4. А
1. Г
2.
3. А
4. Б
5. В
1. Г
2. В
3. А
4. Б
1. А         6. А       11.   12. 13.
2. А         7. В
3. А         8. А
4. Б         9.  Б
5. В        10. В

1. Г
2. А
3. Б
4. Д
1. А
2. В
3. Г
4. Б
1. А
2. В
3. Г
4. Ж
14. 15. 16.




17.  = =  = 3,2  1022 атомів
Відповідь: 3,2  1022 атомів
18.  =  ;  М (Х ) =   =   (Ті)
Відповідь: Ті
19.  (СО2) =  моль
V(CO2) = V(посуду) = 0,01 моль  22,4 л/моль = 0,224 л
М (повітря) = 29 г/моль; m (повітря) = 29 г/моль  0,01 моль = 0,29 г
М (А) =
Відповідь: газ А – водень; V (посуду) = 0,224 л; m (повітря) = 0,29 г
20.  Fe + H2O = FexOy + H2
 (Fe) =                         (H2) =  

Відповідь: Fe3O4

9 КЛАС

1. В
2. Б
3. Д
4. А
1. Б
2. А
3. В
4. Г
1. В
2. А
3. Б
4. Д
1. В         6. А       11.  12.                       13.
2. Б         7. Б
3. Б         8. А
4. В         9. Б
5. Б        10. Б

1. Г
2. Б
3. А
4. В
1. Е
2. Г
3. Б
4. А
1. В
2. А
3. Г
4. Б
14.                                 15. 16.




17. Zn + 2HCl =  ZnCl2 + H2             CaCO3+ 2HCl = CaCl2 + CO2+ H2O  
Зменшення маси (в частках від вихідної наважки) становить:
   для цинку   ;
   для крейди
Відповідь: склянка, у яку кинули крейду, втрачає у масі значно більше, рівновага терезів порушується.
18.  (H2O) =
 (H) = 2 (H2O) =0,1 2 = 0,2 моль           m (H) =  (H)  M (H) = 0,2 1 = 0,2 г
Сумарна маса Карбону та Сульфуру: m(S) + m(C) = m(вугілля) - m(золи) - m(Гідрогену) = 10 г – 2,5 г – 0, 2 г = 7, 3 г
Введемо позначення: m(C) = х г;     m(S) =у г
 х г                  3,67 х г                 у г                    2у г              
С + О2 = СО2                   S + О2 = SО2                
12 г                   44 г                     32 г                   64 г
       y = 0,35
w (S) =            
Відповідь: w (S) = 3,5 %
19. 1. 3Cu + 8HNO3 = 3Cu(NO3)2 + 2NO + 4H2O
      2. Cu(NO3)2 + 2NaOH = Cu(OH)2 + 2NaNO3
      3. Cu(OH)2  =  CuO + H2O
      4. CuO + H2SO4 = CuSO4 + H2O
      5. CuSO4 + BaCl2 = BaSO4 + CuCl2
      6. CuCl2 + Zn = ZnCl2 + Cu
20.   (CO2) =             m (C) = 5,5 моль  12 мг/моль = 66 мг
  (Н2O) =
  (H) = 7,2 моль                  m (H) = 7,2 мг
  (N2) =            m (N2) = 0,2  28 = 5,6 мг
  (MgO) =         m (Mg) = 0,1 24 = 2,4 мг
 m (O2) = 89,2 – 66 – 7,2 – 5,6 – 2,4 = 8 мг
  (O) =
C : H : N : Mg : O = 5,5 : 7,2 : 0,2 : 0,1 : 0,5 = 55 : 72 : 2 : 1 : 5
Відповідь: С55H72N4O5Mg
С55H72N4O5Mg + 71O2 = 55CO2 + 36H2O + 2N2 + MgO

 10 КЛАС

1. Б
2. В
3. А
4. Г
1. В
2. А
3. Б
4. Г
1. А
2. В
3. Б
4. Д
1. Б          6. В          11.  12.                       13.
2. В         7. А
3. А         8. А
4. А         9. А
5. Б        10. В

1. В
2. А
3. Д
4. Б
1. Г
2. В
3. А
4. Б
1. Г
2. В
3. Б
4. А
14.                                 15. 16.





17. K2SO4 + BaCl2 = BaSO4 + 2 KCl
      K2CO3+ BaCl2 = BaCO3 + 2 KCl
      K2CO3+ 2HCl = 2 KCl + CO2+ H2O
18. Zn + H2SO4 = ZnSO4 + H2
     х моль                                               х моль
      Fe + H2SO4 = FeSO4 + H2
        y моль                                             y моль
m(Zn + Fe) = 2,5 г – 0,64 г = 1,86 г
 (Н2) =
Складемо систему рівнянь:
       звідси х = 0,02 моль; у = 0,01 моль
М (Zn) = 65 г/моль;   М (Fe) = 56 г/моль
Отже, m (Zn) = 0,02  65 = 1,3 (г)     m (Fe) = 0,01  56 = 0,56 (г)
 (О2) =       (О) = 0,01 моль
Валентність Ме Атомна маса
  1 32
2 64
3
96
За всіма ознаками метал – мідь. М (Cu) = 64 г/моль
w(Zn) =  52 %,   w(Cu) =  = 25,6 %,   w(Fe)   = 22,4 %
Відповідь: метал – мідь; w(Zn) = 52 %, w(Cu) = 25,6 %, w(Fe) = 22,4 %

19. m (CaCO3) = 5  0,97 = 4,85 г               (CaCO3) =
CaCO3 = CaO +CО2                                         (CO2) = (CaCO3) = 0,0485 моль
m (CO2) = М (CO2)  (CO2) = 44  0,0485 = 2,13 г
Розчином натрій гідроксиду поглинулось:
m (CO2) = 2,13  0,98 = 2,09г
CO2 + NaOH = NaHCO3
CO2 + 2NaOH = Na2CO3 + H2O
Маса твердого залишку: 5 – 2,13 = 2,87 (г)
Відповідь: маса розчину збільшилась на 2,09 г; маса твердого залишку 2,87 г.
20.  (С) =            (Н) =
 (С) :  (Н) = 7,14 : 14,3 = 1 : 2
Найпростіша формула СН2
М (СН2) = 14 г/моль
 (СхНу) =
М (СхНу) =
         С3Н6                  СН2 = СН - СН3
Відповідь: С3Н6    

11 КЛАС

А. 3
Б. 2
В. 1
Г 6
А. 3
Б. 2
В. 1
Г. 4
1. Г
2. В
3. Б
4. Д
1. Г          6.  А          11.  12.                       13.
2. Г          7.  Б
3. В          8. А
4. Г          9.  Б
5. Г         10. В

1. В
2. Б
3. А
4. Г
1. Д
2. А
3. Г
4. В
1. В
2. А
3. Б
4. Г
14.                                 15. 16.




17. 1. CHBr = CH – CH2 – CH3                1- бромобут – 1 - ен
      2. CH2 = CBr – CH2 – CH3                  2 - бромобут – 1 - ен
      3. CH2 = CH – CHBr  – CH3                3 - бромобут – 1 - ен
      4. CH2 = CH – CH2  – CH2Br               4 - бромобут – 1 - ен
      5. CH2Br – CH  = CH  – CH3               1 - бромобут – 2 - ен
      6. CH3 –CBr = CH – CH3                     2 - бромобут – 2 - ен
      7. CHBr = C – CH3                               1 – бром – 2 – метилпропен
                         |
                        CH3
      8. CH2 = C – CH2Br                              3 – бром – 2 – метилпропен
                |
               CH3
      9.  бромциклобутан
     10. 1 – бром – 2 – метил циклопропан + (оптичні ізомери)
     11. бромометилциклопропан
               Види ізомерії:
 1. ізомерія карбонового ланцюга
 2. ізомерія положення замісників
 3. ізомерія подвійного зв’язку
 4. міжкласова ізомерія
 5. геометрична ізомерія
 6. оптична ізомерія
             Синтез ізомера:
 1. СаС2 + 2Н2О  Са(ОН)2 + С2Н2
 2. С2Н2 + НСl  CH2 = CHCl
 3. 2CH2 = CHCl + 2Na  CH2 = CH - CH = CH2 + 2NaCl
 4. CH2 = CH - CH = CH2 + HBr  CH3 – CBr = CH - CH3

18. Маса води 100г. Маса ампули: 150 – 100 = 50 (г)
Маса рідини: 177,41 – 50 = 127,41 (г)
С : S : Cl : H =  :  :  :  = 2,52 : 0,63 : 1,26 : 5,03 = 4 : 1 : 2 : 8
   С4SCl2H8 - іприт                                   S

19. Рівняння реакції: Ме + 2Н2О = Ме(ОН)2 + Н2 (1)
Ме(ОН)2 + Na2SO4 = МеSO4 + 2NaOH (2)
Об’єму 4,48 л газу (Н2) за рівнянням реакції (1) відповідає:
 (Н2) =
 (Н2) =  (Ме) = 0,2 моль
Аr (Me) =  
Таким чином, невідомим металом є барій Ва.
 (Ва(ОН)2) =  (Н2) =  (Ме) = 0,2 моль
m (Na2SO4) =
 (Na2SO4) =
Na2SO4 реагує повністю, кількість осаду  (ВaSO4) = 0,14 моль
Маса осаду: m (ВaSO4) =  (ВaSO4)  М (ВaSO4) = 0,14  233 = 32,62 г
Відповідь: метал – барій, m(ВaSO4) = 32,62 г
20. Якщо взяти а г МgSO4  7 H2O, то маса Магнію становить m (Мg) =
Якщо взяти в г CuSO4  5 H2O, то маса Купруму дорівнює  m (Cu) =
За умовою задачі w (Cu) = w (Мg). Тому m (Мg) = m (Cu) або   =
0,0975 а = 0,256 в;  а = 2,624 в
m (Cu) = w  m (розчину)
m (розчину) = 100 + а + в = 100 + 2,624 в + в = 100 + 3,624 в
m (Cu) = 0,01 (100 + 3,624 в) =
 1 + 0,03624 в = 0,256 в
 1 =  0,256 в - 0,03624 в
 1 = 0,22 в;    в = 4,55 г
m (CuSO4  5 H2O) = в = 4,55 г
m (МgSO4  7 H2O) = а = 2,624 в = 2,624  4,55 = 11,94 г
m (суміші) = 4,55 + 11,94 = 16,49 г
Відповідь: 16,49 г
Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії
8 клас

1. Вкажіть, які з наведених хімічних понять є правильними:
а) молекула карбон(ІУ)оксиду складається з атома Карбону і      молекули кисню:
б) молекула метану СН4 складається з атома Карбону і чотирьох атомів Гідрогену:
 в)     атом води;
 г) молекула хлору;
 д) атом гідроген хлориду;
 е) молекула повітря.
2. Виберіть фізичні явища:
а) іржавіння заліза; б) розчинення цукру у воді: в) танення льоду: г) горіння вугілля на повітрі: д) розтирання цукру: е) тверднення цементного розчину.
3. Вкажіть сполуки, де валентність металу дорівнює двом:
a)Cu(NO3)2: 6)ZnSO4: в) К2СО3 : г) li3РО4: д) РеС13 : е) FeCl3 є) Р2О3;
ж)СаS; з) СгС13
4.Який об'єм сірчистого газу (н.у.) необхідний для повного осадження йонів  Барію із розчину, що   містить 34.2 г. барій гідроксиду?
          5.Речовина А дуже добре розчиняється у воді з виділенням газу Б, причому розчин має лужну реакцію. Газ Б легко горить та здатний реагуваги з оранжево-червоною речовиною В, утворюючи при цьому сріблясто-білу важку рідину Г, яку,як відомо, можна одержати при нагріванні речовини В. Про які речовини йде мова в задачі?
Запишіть рівняння відповідних реакцій.















Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії
10 клас

1. Укажіть рядок сполук, у яких ступінь окиснення Сульфуру         однакова:
           A. H2S; SO2; K2SO4;  Б.H2SO4; SO3; Na2SO4; В. Na2S; H2SO3; Na2SO3;
Г. K2S; MgSO3; CaSO4.
          2.Визначте рядок сполук, для яких характерний йонний зв'язок.
A. N2; NH3; NO2; Б. РС13; О2; CO; В. С12; NaCl; HC1; Г. KF; NaBr; СаС12.
2. Укажіть схему реакції йонного обміну у водному розчині, під час якої утворюється осад.
A AgNO3 + KC1
Б NaNO3 + KC1 ;
В H2SO4+K2CO3 ;
Г Н3РО4 + КОН      .
3. Визначте йони, що утворюються у водному розчині під час дисоціації барій хлориду:
А Ва2+ і 2ОН ; Б Ва2+ і 2NO3; В Ва2+ і 2Сl; Г Ва2+ і 2Вr
4.Установіть генетичний ланцюжок добування барій нітрату з поданих
речовин:
А нітроген(ІІ) оксид; Б амоніак; В нітратна кислота; Г нітроген(ІУ) оксид.
          5.При дії надлишку лугу на 17,3г суміші амоній гідрогенортофосфату та
амоній хлориду виділилося 0,3 моль амоніаку. Обчисліть масові частки солей
у  їх суміші.














                                                           

                                                                       
Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії
9 клас

1. Виберіть речовини, що проводять електричний струм:
а) водний розчин гідрогенсульфіду; б) льодяна оцтова кислота; в) розчин азоту у воді; г) розчин йоду у спирті; д) розплав сірки; е) олеум; є) мінеральна вода; ж) розчин хлору у воді; з) розплав кухонної солі; й) морська вода.
2. Вкажіть електроліти, які у водному розчині дисоціюють ступінчасте:
а) Са(НСО3)2; б) NaH2PO4; в) Al(OH)2NO3; r) H2S; д) FeCI3; e) H2SiO3;
є) СаОНСІ; ж) НС1О4; з) KA1(SO4)2; й) К2Сг2О7.
3. Вкажіть, які з наведених реакцій є оборотними:
a) Hg + HC1 >•; б) SO2 + О2-  в) ВаС12 + H2SO4 ;
г) N2 + Н2;  д) H2S + О2  е) НС1 + NaOH ;
є) N2 + О2   ж) AgNO3 + F3PO4; з) Fe + НС1   й) FeS2 + O2
 4.Оксид, що утворюється при спалюванні металу X в кисні, повністю
розчиняється в хлоридній кислоті з утворенням двох солей. Після пропускання
хлору через цей розчин виявляється тільки одна сіль. Визначіть, який це метал,
запишіть формули оксиду та солей, дайте їх назви. Складіть рівняння всіх вище
згаданих реакцій.
            5.Сірчистий газ, що одержали при спалюванні 179,2 л. гідрогенсульфіду
(н.у.), пропустили через 2л. 25%-ного розчину натрій гідроксиду (густина
розчину 1,28). Обчислити склад солі, що утворюється при цьому та її масову
частку   в розчині (в %)








Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії

                                                11клас
1. За електронною формулою атома виберіть елемент, який утворює просту речовину, для якої характерні властивості типового неметалу.
A Is22s22p63s';  Б Is22s22p63s2;  В Is22s22p63s23p5;  Г Is22s22p63s23p6.
2. Визначте символ хімічного елемента, атом якого містить стільки ж електронів, скільки і йон брому.
А  Р;   Б Se;   В Кг;   Г Хе.
3. Укажіть речовину, з якою водень взаємодіє як окисник:
А хлор; Б азот; В натрій; Г кисень.
3. Визначте клас органічних сполук, для яких характерне утворення біполярних йонів: А альдегіди; Б спирти; В амінокислоти; Г естери
         4.Суміш пропану і пропену, що має відносну молекулярну масу 42,8, піддали неповному гідруванню, після чого густина утвореної газової суміші за воднем стала 21,8. Визначте об'ємну частку (%) пропену, який вступив у реакцію гідрування.
19 Органічна кислота А приєднує гідрогенбромід з утворенням сполуки В При дії вологого аргентум оксиду на сполуку В утворюється сполука С, яка при окисненні утворює тверду речовину Д. Остання розкладається при температурі плавлення, при цьому виділяється вуглекислий газ та летюча кислота Е, масові частки Карбону, Гідрогену та Оксисену у якій відповідно складають 40,0%; 6,7%, 53,3%. Визначити структуру всіх сполук, дати назви та написати рівняння відповідних реакцій та обчислень


Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології у 2011-2012 навчальному році (7 клас)
1. Тести (по 1 балу за кожну правильну відповідь)
1. Виберіть групи ознак, що пояснюють листопад.
А           а) Внутрішні біологічні процеси;
    б) Пристосування до перенесення несприятливих умов.
Б             а) Руйнування хлорофілу;
    б) Накопичення в листках шкідливих для рослин речовин
В             а) Утворення спеціальних клітин у місці переходу листка у стебло;
     б) Внутрішні біологічні умови.
Г              а) Зміна погодних умов;
                б) Руйнування хлорофілу.
2. Укажіть рослини, для яких характерне суцвіття складний
щиток:
а) горобина;
б) кріп;
в) пижмо;
г) деревій;
д) подорожник;
е) ромашка.
3. Укажіть рослини, для яких характерне суцвіття складний колос:
а) жито;
б) кріп;
в) пшениця;
г) петрушка;
д) подорожник;
е) пирій.
4. Виберіть три особливі пристосувальні ознаки червоних водоростей:
а) пігменти, що здатні поглинати світло на великій відстані;
б) повітряні міхурці;
в) прикріпленість до субстрату;
г) наявність захисного шару слизу;
д) коричневі та жовті пігменти, які ефективно поглинають світло на середніх глибинах;
е) наявність у покривах агару та мінеральних солей.
5. Укажіть чотири ознаки, за якими хламідомонада відрізняється від хлорели:
а) одноклітинна водорість;
б) хлоропласт у вигляді чаші;
в) наявність піреноїдів;
г) має джгутики;
д) здатна до мутуалістичних зв’язків;
е) наявність статевого розмноження;
ж) наявність нестатевого розмноження;
з) грушоподібна форма;
и) мешкає в солоних водоймах;
к) має нерухомі спори.
6. Виберіть ознаки, які не характерні для сосни звичайної:
а) тіньовитривала;
б) невибаглива до грунту;
в) нижні гілки поступово відмирають;
г) насінина має крилоподібний додаток;
д) добре розвинений головний корінь;
е) хвоя розміщена поодиноко;
ж) у життєвому циклі переважає статеве покоління;
з) дводомний заросток;
и) шишки сірувато бурі;
к) розповсюджується насінням.

7. Відшукайте три ознаки, які не характерні для представників родини Капустяних:
а) більшість рослин росте в областях із помірним та холодним кліматом;
б) коренева система стрижнева;
в) розташування листків почергове;
г) листки зібрані в прикореневу розетку;
д) оцвітина подвійна;
е) чашечка із п’яти зрослих чашолистків;
ж) віночок із чотирьох вільних пелюсток, розташованих хрест навхрест;
з) плід – біб;
и) тичинок більше одинадцяти;
к) переважно дерев’янисті рослини.
8. Укажіть правильні твердження щодо лишайників:
а) здатність до фотосинтезу;
б) здатність до швидкого росту;
в) як цілісні організми не здатні до статевого розмноження;
г) здатні жити в умовах сильно забрудненого атмосферного повітря;
д) гриб виділяє кислоти, які розчиняють мінеральні речовини скельних порід;
е) їхнє тіло містить багато цукрів та білків.
9. Способи розмноження, властиві для бактерій:
а) брунькування;
б) спори;
в) поділ клітин навпіл;
г) з допомогою яйцеклітин та сперматозоїдів;
д) цисти.
10. Рослини, у коренях яких можуть оселятися бульбочкові бактерії:
а) шовковиця;
б) яблуня;
в) арахіс;
г) соя;
д) бузок.
11. Прокаріоти, що синтезують органічні сполуки за рахунок енергії, яка виділяється внаслідок окиснення певних хімічних речовин:
а) безбарвні сіркобактерії;
б) зелені сіркобактерії;
в) нітрифікуючи бактерії;
г) залізобактерії;
д) носток.
12. Укажіть серед чинників довкілля фактори неживої природи:
а) змагання рослин за місце вкорінення;
б) світло;
в) вплив паразитів на рослину-хазяїна;
г) температура;
д) вологість;
е) наявність або відсутність комах-запилювачів.

2.Напишіть науковий твір-роздум на тему: «Яке значення має кам’яне вугілля у практичній діяльності людини».
                  (3бали)
3.Розв’яжіть біологічну задачу.
Запас деревини на 1 га соснового лісу складає від 150 до 300 м3. 31 м3 деревини виготовляють 200 кг паперу. Скільки паперу можна отримати з 1 га соснового лісу?
                                                                                                   (3бали)
4. Складіть пам’ятку «Поведінка людини у лісі».
                                                                                                    (2бали)
5. Захистіть роботу на тему: «Листок і його функції».
Під час роботи опирайтеся на слова К.А.Тімірязєва:
«Жоден рослинний орган не відчував на собі такої людської несправедливості, як листок. До кінця минулого століття листок легковажно шанували як пишне, але некорисне вбрання»(спробуйте захистити листок).
                                                                                                             (3бали)










Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології у 2011-2012 навчальному році (8 клас)

1.Тести (по 1 балу за кожну правильну відповідь)
1. За допомогою війок пересуваються:
               а) амеби;                              в) фораменіфери;
               б) інфузорії;                        г) трипаносоми                                              
                                                                                                                                                       
2. Ходильних ніг у комах:
               а) 2 пари;                        в) 4 пари;
               б) 3 пари;                        г) 6 пар  
                                           
3. Хребців у шийному відділі більшості ссавців:
               а) 2;                                в) 7;
               б) 5;                                г) 24                                              
                                                                                                                                     
4. Необмежений ріст є характерним для :
               а) мурахи;                               в) людини;
               б) крокодили;                         г) амеби                                                
                                                                                                                                     
5. Паразитом людини є:
               а) трипаносома ;                    в) інфузорія-туфелька;
               б) евглена;                              г) фораменіфери  
                                         
       6.        Тертка(радула) є:
а) у виноградного равлика;
б) у дощового черв’яка;
в) у перлівниці;
г) у перлової скойки.
       7.Мезоглея – це:
а) зовнішній шар клітин;
б) внутрішній шар клітин;
в) міжклітинна речовина;
г) порожнина тіла.
8.Людина може бути проміжним хазяїном для:
а) ціп’яка бичачого;
б) стьожака широкого;
в) ехінокока;
г) молочно-білої планарії.
9.Серце в акул:
а) однокамерне;
б) двокамерне;
в) трикамерне;
г) відсутнє.
10.Видільна система у дощового черв’яка представлена:
а) скоротливими вакуолями;
б) протонефридіями;
в) метанефридіями;
г) нирками.
11.Отруйною твариною є:
а) ефа;
б) анаконда;
в) жовтопуз;
г) гавіал.
12.Переносником збудника малярії є:
а) муха цеце;
б) клоп Cimexlectularius;
в) воша головна;
г) комар Anopheles maculipennis.
                                                                                                                             
2.Дайте визначення:
         Таксон – це ......
         Гетеротрофи – це……..
         Паразити – це……
                                                                                                                               (3 бали)
3. Установіть відповідність відповідність між типами червів та їх представниками:

Типи Черви
А Плоскі черви
Б Круглі черви
В Кільчасті черви  1. Медична п'явка
  2. Гострик
  3. Печінковий сисун

                                                                                                                                 (4 бали)
4. Які способи боротьби з комахами-шкідниками сільськогосподарських культур ви б запропонували?
Запишіть приклад ланцюга живлення характерного для лісу або водойми.
Які організми є початковою ланкою ланцюга живлення? Чому?
                                                                                                                                                                        (8 балів)


Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології у 2011-2012 навчальному році (9 клас)

1.Тести (по 1 балу за кожну правильну відповідь)

1. Вміст великої кількості міжклітинної речовини є характерною ознакою тканини:
               а) нервової;                                  в) епітеліальної;
              б) сполучної;                               г) м’язової                                                  
                                                                                                                                    2.Синтезується мозковим шаром надниркових залоз:
               а) гастрит;                                    в) глюкагон;
               б) тестостерон;                            г) адреналін                                                
3.Рахіт виникає за нестачі:
               а) вітаміну А;                               в) вітаміну Д;
               б) вітаміну С;                               г) РНК                                                  
                                                                                                                                     
4.Кисле середовище в травній системі:
               а) у ротовій порожнині;             в) у шлунку;
               б) у стравоході;                           г) ніколи не зустрічається                                                
                                                                                                                                     
5.Внутрішня оболонка серця – це:
               а) епікард;                                  в) міокард;
               б) ендокард;                               г) перикард                                                  
6. Кисле середовище в травній системі:
а) у ротовій порожнині;
б) у стравоході;
в) у шлунку;
г) ніколи не зустрічається.
7.У людини з каріотипом XXY:
а) синдром Дауна;
б) синдром Патау;
в) синдром Шерешевського Тернера;
г) синдром Кляйнфельтера.
8.До залоз змішаної секреції належить:
а) надниркова залоза;
б) яєчник;
в) щитовидна залоза;
г) гіпофіз.
9.Тонка сполучна тканинна оболонка м’яза – це:
а) епістрофей;
б) хондроцит;
в) фасція;
г) сфінктер.
10.До формених елементів крові належить:
а) ліпопротеїди;
б) вуглеводи;
в) гормони;
г) тромбоцити.
11.Світлоприймальною структурою ока є:
а) судинна оболонка;
б) рогівка;
в) сітківка;
г) кришталик.
12.Цинга виникає при настачі:
а) вітаміна А;
б) вітаміна С;
в) вітаміна D;
                                                                                                                                   
2. Дайте визначення:
         Цитологія – це ......
         Сколіоз – це……..
         Ембріологія – це……
                                                                                                                                (3 бали)
3. Установіть відповідність між залозами та гормонами, які вони виробляють:
                                                                                                                                                                                                                                                                             
Залози Гормони
1. Щитовидна залоза
2. Гіпофіз
3. Надниркова
4. Підшлункова  А інсулін
  Б гормон росту
  В тироксин
  Г адреналін

                                                                                                                            (4бали
 4. Поясніть, чому переломи кісток літніх людей зростаються повільно, а у маленьких дітей швидше. Відповідь обґрунтуйте.
 5.Розв’яжіть задачу
       Якщо гігієнічна норма інтенсивності звуку становить 40 дБ (децибел), то  в скільки             разів перевищує норму шум під час дискотеки, що становить 110 дБ?
              а) у 1,75;                               в) у 2,75;
              б) у 3,75    ;                           г) у 4,75      
            Поясніть, які можуть бути наслідки захоплення гучною музикою.
                                                                                                                                        (8 балів)                                      
                                                                                                             



   Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології у 2011-2012 навчальному році (10 клас)
1.Тести (по 1 балу за кожну правильну відповідь)
1. Позначте хімічний елемент, який не належить до тих, які складають 98 % усього вмісту клітин:
               а) О;                               в) N;
               б) Р;                               г)  Н                                                  
                                                                                                                                     
2. Позначте білок, який виконує в основному структурну функцію:
               а) колаген;                                  в) валін;
               б) інсулін;                                  г) цитозин                                                
                                                                                                                                     
3. Позначте «зайву» хімічну сполуку:
              а) тимін;                                       в) валін;
              б) урацил;                                    г) цитозин                                                
                                                                                                                                     
4. Позначте групу органічних сполук, які є носіями генетичної інформації у представників будь-якої систематичної групи організмів:
               а) білки;                                      в) ліпіди;
               б) вуглеводи;                              г) нуклеїнові кислоти                                              
                                                                                                                                       5.Які структури білків можуть порушуватися під час денатурації:
               а) первинна;                               в) третинна;
               б) вторинна;                               г) четвертинна                                                
6. Поділ клітини, при якому кількість хромосом зменшується, - це:
а) мітоз;
б) мейоз;
в) аскаридоз;
г) інтерфаза.
7.Біополімером не є :
а) ДНК;
б) РНК;
в) АТФ;
г) глікоген.
8.Рибоза – це:
а) білок;
б) ліпід;
в) вуглевод;
г) азотиста основа.
9.Складки внутрішньої мембрани мітохондрії – це:
а) цисти;
б) кристи;
в) рибосоми;
г) коки.
10.На відміну від інших білків ферменти:
а) синтезуються на рибосомах;
б) мають третинну структуру;
в) каталізують хімічні реакції;
г) кодують ДНК.
11.У гаплоїдному наборі людини хромосом:
а) 15;
б) 23;
в) 30;
г) 46.
12.Мономерами білка є :
а) цукор;
б) спирти;
в) жирні кислоти;
г) амінокислоти.
                                                                                                                                   
2.Дайте визначення:
         Гомеостаз – це ......
         Ген – це……..
         Фотосинтез – це……
                                                                                                                                (3 бали)
3.   Установіть відповідність між нестачею зазначеного хімічного елемента в організмі людини та наслідками цього:

Хімічний елемент Наслідки нестачі хімічного елемента
1. Калій (К)
2. Кальцій (Са)
3. Йод (І)
4. Флуор (F) А ендемічний зоб
Б Руйнування  емалі зубів
В Крихкість кісток скелета
Г Порушення регуляції роботи серця

                                                                                                                                 (4 бали)
4.Чому розмноження вірусів можливе лише у клітині-хазяїна?
                                                                                                                                         (4бали)
5.Чому потрібно обережно ставитись до вживання генетично – модифікованих продуктів  харчування?
                                                                                                                                          (4бали)
6..Розв’яжіть задачу
Молекулярна маса каталази 224000 дальтонів. Яка довжина первинної структури молекули і скільки амінокислотних ланок в цій молекулі.(4бали)
                                                                                                                                     


Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології у 2011-2012 навчальному році (11 клас)
1.Тести (по 1 балу за кожну правильну відповідь)
   1. Визначте як називається злиття гамет:
               а) капуляція;                               в) партеногенез;
               б) поліембріонія;                        г) кон’югація                                                
    2. Зазначте, що утворюють гени, розташовані в одній хромосомі:
               а) геном;                                     в) група зчеплення;
               б) каріотип;                                г) плазміда                                                
                                                                                                                                     
  3. Вкажіть мінливість, яку відносять до спадкової:
               а) модифікаційна;                      в) мутаційна;
               б) вікова;                                     г) сезонна                                              
                                                                                                                                     
4.Індивідуальний розвиток організму від початку до кінця життя:
               а) овогенез;                                 в) філогенез;
               б) сперматогенез;                       г) онтогенез                                                
                                                                                                                                     
5.Зменшення числа хромосом у клітині до одного набору призводить:
               а) до гаплоїдії;                               в) до поліплоїдії;
               б) до диплоїдії;                               г) до анеуплоїдії  
6.    Клітинний органоїд, у якому відбувається фотосинтез, - це:
а) мітохондрія;
б) хлоропласт;
в) хлорофіл;
г) ядерце.
7.Самовільне відкидання частин тіла у тварин, - це:
а) елізія;
б) квота;
в) абисаль;
г) автотомія.
8.Неспецифічна нейрон-гормональна реакція живого організму на який-небудь сильний вплив – це:
а) стрес;
б) сукцесія;
в) трансгенез;
г) прайд.
9.Організми, які виникли у процесі еволюції в тій же місцевості, де існують і зараз:
а) автохтони;
б) автотрофи;
в) алохтони;
г) алохоли.
10.Організм із широким спектром харчової спеціалізації – це:
а) стенофаг;
б) еврифот;
в) еврифаг;
г) еврихор.
11.Явище пригнічення прояву однієї алеї іншою називається:
а) успадкування;
б) кодування;
в) домінування;
г) комбінування;
12.В основі морфологічного критерію виду лежать ознаки:
а) здатність до схрещування;
б) однакова зовнішня будова;
в) однакова внутрішня будова;
г) ідентичний набір хромосом.
                                       
2.Дайте  визначення:
         Ноосфера – це ......
         Партеногенез – це……..
         Екологія – це……
                                                                                                                               (3 бали)
3. Установіть відповідність між видами мутагенів та їхніми прикладами:
         
Види мутагенів Приклади
А Хімічні
Б Фізичні
В Біологічні  1. Ультрафіолетове проміння
  2. Віруси
  3. Іприт

                                                                                                                                 (4 бали)
4. Чи можна комбінативну мінливість вважати мутацією? Чому?
           (4бали)
5. Розв’яжіть екологічну задачу.
Яка площа моря потрібна для прогодування однієї пари альбатросів(середня маса – 5 кг, а суха речовина – 40%) у ланцюзі живлення: фітопланктон             риба           альбатрос. Продуктивність фітопланктону – 500 г на 1м2

                (4бали)
6. Розв’яжіть задачу
    У квасолі чорне забарвлення насіннєвої шкірки домінує над білим. При запиленні чорнонасіннєвої рослини квасолі пилком білонасінної рослини отримали половину рослин з чорним насінням і половину з білим. Які генотипи батьківських рослин?

                                                                                                                                    (4балів)

Питання і відповіді питань олімпіади з екології (ІІ етап)
2011 р.
1. Популяція – це:
А) група організмів одного виду, що займає певну територію, де функціонує як біотичне угрупування;
Б) група організмів різних видів, що займають певну територію і функціонують як біотичне угрупування;
В) сукупність особин, що функціонують як частина біотичного угрупування;
Г) всі відповіді правильні;
Д) всі відповіді неправильні
   
 Відповідь: А

2. З перелічених факторів виберіть біотичні:
А) рельєф;                                    Д) температура;
Б)мікроорганізми;                       Е) тварини;
В) віруси;                                     Є) освітленість;
Г) вологість;                                 Ж) рослини

Відповідь: Б, В, Е, Ж

3. Із запропонованих організмів складіть ланцюг живлення:
А) інфузорія;                            Г) дафнія;
Б) мальок риби;                       Д) окунь;
В) одноклітинні водорості;

Відповідь: В, А, Г, Б,  Д

4. Визначте як називають:
1 – сукупність усіх біогеоценозів на Землі;
2 – загальну масу всіх організмів, що населяють Землю;
3 – термін, який запропонували в 1927 році французькі філософи Е. Леруа і П.Т. Шарден;
4 – сферу, в якій виникли історично перші прокаріотичні організми;
5 – місцезнаходження озонового екрану, який захищає все живе на поверхні Землі.

А) жива речовина;
Б) гідросфера;
В) ноосфера;
Г) біосфера;
Д) стратосфера

Відповідь: 1 - Г, 2 – А, 3 – В, 4 – Б, 5 - Д

5. Зазначте, яке з наведених визначень пояснює термін щільність популяції.
А) рівень популяції в екосистемі;
Б) середнє число особин, розташоване на одиниці площі або об’єму;
В) частина простору в екосистемі, населена популяціями данного виду;
Г) кількість органічної речовини на одиницю простору  

Відповідь: Б

6. Ящірка туатара (острови Нова Зеландія) не облаштовує собі нори, а користується гніздом буревісника. Коли птах вночі повертається до гнізда, ящірка вирушає на полювання. Який це тип взаємозв’язків між  організмами?
А) мутуалізм;
Б) паразитизм;
В) коменсалізм;
Г) хижацтво

Відповідь: В

7. У середині ХІХ ст. на одній із ферм в Австралії випустили на волю 12 пар кроликів, завезених із Європи. За 40 років популяція кроликів розрослась до кількох сот мільйонів особин, які знищили кормову базу місцевих травоїдних. Яку властивість біогеоценозу порушено?
А) самовідтворення;
Б) цілісність;
В) стійкість;
Г) саморегуляцію

Відповідь: Б

8. Для агробіоценозу характерний незбалансований кругообіг речовин, тому що:
А) людина вилучає більшу частину біомаси;
Б) є значна видова різноманітність;
В) ланцюги живлення мають надто багато ланок;
Г) використовується тільки сонячна енергія.

Відповідь: А

9. Установіть відповідність між компонентами ланцюга живлення та їхньою загальною масою, якщо загальна маса консументів першого порядку становить 600 кг.
1. дрібні ракоподібні
А 6 кг
2. карась
Б 60 кг
3. планктон
В 600 кг
4. щука
Г 6000 кг

Д 60 000 кг

Відповідь: 1 – В, 2 – Б,

10. Установіть відповідність між формами адаптацій живих істот до умов середовища та прикладами, які їх ілюструють

1 мімікрія
А забарвлення камбали
2 маскування
Б забарвлення волосяного покриву бурого ведмедя
3. попереджувальне забарвлення
В забарвлення осоподібних мух
4 розмежовуюче забарвлення
Г забарвлення тіла саламандри

Д смугасте тіло тигра

Відповідь: 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 -  Д

11. Зазначте твердження,  що  відповідає терміну біологічний оптимум:
А) найкраще поєднання усіх факторів середовища;
Б) відсутність негативних факторів;
В) сукупність позитивних факторів максимальної дії;
Г) найкраще поєднання біотичних факторів.

Відповідь: А

12. Зазначте причину, через яку кількість ланок харчового ланцюга рідко перевищує  5:
А) ресурси середовища обмежені;
Б) травоїдні тварини не полюють хижаків;
В) при  передачі енергії між ланками більшість її втрачається;
Г) маса рослин менше маси організмів, що харчуються рослинами

Відповідь: В

13. Зазначте адаптації, що є доцільними при житті в посушливому кліматі при нестачі води:
А) інтенсивне створення ендогенної метаболічної води;
Б) висока плодючість;
В) підвищена газообмінна здатність покривів;
Г) все зазначене

Відповідь: А
14. Зазначте адаптації, що є доцільними при паразитичному способі життя:
А) водонепроникні покриви тіла;
Б) вертикальні міграції;
В) розвинення органів прикріплення;
Г) все зазначене.

Відповідь: Г



Немає коментарів:

Дописати коментар