Обладнання: Конституція України, плакати із зображенням Державного Прапора України, Державного Герба України, запис Державного Гімну України; карта України; записи висловів про Україну, прислів’я, приказки про рідний край.
Хід уроку
Живи, Україно! Живи для краси, для сили, для правди, для волі!
В. Сосюра
I. Організація класу до уроку
Учитель.
Доброго дня вам, діти!
Рада всіх я вас вітати!
У році новому
Здоров’я, радості, добра та успіхів Усім я хочу побажати!
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вступне слово вчителя.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
М. Чернявський
- Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну.)
- Як по-іншому ще можна назвати цей вірш? (Акровірш.)
- Чим цікаві для нас такі твори? (Складаємо перші букви кожного рядка і утворюємо слово. У цьому акровірші ми знайшли назву своєї Батьківщини.)
- Тож, напевно, ви всі здогадалися, про що буде йти мова на нашому першому уроці? (Про нашу Батьківщину - Україну.)
2. Вправа «Мікрофон». Моя Україна - це.
- Є багатого країн на землі,
В них - озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди - Батьківщина.
- У всьому світі, кожен зна,
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина - Це наша славна Україна!
III. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель.
Золотавий вечір впав на тихі верби,
Солов’їна пісня ллється вдалині,
І мрійлива річка між гаями в’ється - Все це - Україна. Все це - я і ти!
Наш урок присвячений рідній Батьківщині. Він незвичайний, бо передбачає, що ми здійснимо цікаву подорож. Нас чекають такі маршрути:
Маршрут 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Маршрут 2. Державні символи України.
Маршрут 3. Народні символи держави.
Маршрут 4. Мій край - моя історія жива.
Маршрут 5. Народна скарбничка.
Маршрут 6. Лист воїну АТО
IV. Організація навчальної діяльності
Маршрут 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Учень.
Солов’їна пісня
Одна Батьківщина і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде ніколи в житті.
Чи можна забути малому ту пісню,
Що мати співала, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні Співають, співають в садах солов’ї.
І я припадаю до неї устами І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами Збідніє, збідніє земля назавжди.
М. Бакай
Учитель. Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Наша держава - Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.
- Що ж означає вислів «Україна - суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
- А ще Україна - демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи - конституційний лад.
Робота в групах. Складання асоціативного грона
Батьківщина:
найдорожча, ____________, ________________,_____________,____________,
(наймиліша, найчарівніша, найсвітліша, найрідніша...)
Україна:
суверенна,__________,_____________,____________,__________,__________,
(демократична, незалежна, правова, соборна, вільна...)
Рідний край:
стежка,_________,___________,____________,__________,____________,
(батьківська хата, колискова, криниця, школа, друзі)
А зараз ми проведемо вікторину «Чи знаєте ви Україну?»
1. У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У східній).
2. На якому материку ми живемо? (Євразія).
3. Які країни межують з Україною на півночі? (Білорусь).
4. З якою державою Україна межує на сході? (Росія).
5. Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року).
6. Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в Закарпатській області поблизу с. Ділове).
7. Яка називається найвища вершина Карпат? (Г ора Г оверла, 2061 м).
8. Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).
9. Як називається столиця України? (м. Київ).
Маршрут 2. Державні символи України.
(Повідомлення учнів про державну символіку.)
Учень.
Прапор
Прапор - це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх - ознака сили,
Це для всіх - ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє - небо, жовте -жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом.
Українським в Україні.
Учень.
Герб
Наш герб - тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб - тризуб.
Недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям.
Н. Поклад
Учень.
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста.
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста - Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Н. Поклад
(Звучить Державний Гімн України.)
Маршрут 3. Народні символи держави.
Учень-екскурсовод 1. Майже в усіх народів є улюблені рослини- символи. У нас це верба, калина, барвінок. Про це говорить прислів’я: «Без верби і калини нема України».
Калина - символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю; нею лікуються. Про калину складено багато пісень, легенд, приказок.
Учень-екскурсовод 2. Почувши слово «Україна», зразу ж уявляєш вербу над водою, тополю в полі... Можливо, ви чули пісню «В кінці греблі шумлять верби»? Окрім краси, верба дає багато користі. Вона, ніби позначка води на землі. Тому й копають криниці під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не росте.
Учень-екскурсовод 3.
Легенда про барвінок
Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій пошані серед людей. І тоді квітка звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Але богиня не була всесильною - не могла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй назву «вінка», що означає «перемога». І відтоді люди почали вбачати в барвінкові цілющу силу, яка перемагає тяжкі недуги. За це люди подарували рослині свою любов.
Маршрут 4. Мій край - моя історія жива.
Учень-екскурсовод 1. На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України - це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не уявляє України без Запорозької Січі.
Згадаймо славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу та свободу: Дмитро Вишневецький - Байда, Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Олекса Довбуш, Устим Кармелюк.
(Учні тримають портрети героїв, по черзі називають їхні імена.)
Учень-екскурсовод 2. За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський.
Учитель. Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти велике та давнє прагнення наших пращурів - суверенність країни.
«Життя таке коротке. Поспішайте творити добро», - писав О. Довженко.
Творити добро - це будувати щасливе майбуття нашої держави. А щоб Україна була завжди вільною, незалежною, потрібно наполегливо працювати кожному з нас.
Маршрут 5. Народна скарбничка.
Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст.)
Батьківщина - мати, ... (умій за неї постояти.)
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні.)
Добре тому, ... (хто в своєму домі.)
Що країна, ... (то родина.)
За рідний край ... (життя віддай.)
Всюди добре, ... (а вдома найкраще.)
Учитель: - Україна - одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.
А зараз ми з вами проведемо Конкурс «Мовознавство для допитливих»:
Завдання: Здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:
у Києві - (киянин); у Донбасі - (донбасівець);
у Кіровограді - (кіровоградець); в Одесі - (одесит); у Харкові -(харків’янин); у Чернівцях - (чернівчанин);
у Львові - (львів’янин); у Чернігові - (чернігівець);
у Сумах - (сумчанин); у Полтаві - (полтавчанин).
Учитель: - Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже - чинять вплив на нас із вами. Детальніше вам розповість група учнів-лінгвістів.
Учні-лінгвісти
Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові.
Однак найголовнішою ознакою, що дає йому право називатися нацією, є мова - його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу - це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід».
Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Ось як про це свого часу сказала Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову».
Один давньогрецький філософ казав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ, хочемо шанувати та любити рідну мову. Українська мова - це святі скрижалі української нації, тому її слід берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про її значення, про її цілющу, відроджуючу силу:
Ми з нею відомі усюди,
Усе, що треба, нам є А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
В. Сосюра
Учитель: - Українська пісня - це частина духовного життя народу і вона не залишає його ні в радості, ні в смутку, крок у крок слідує за ним від дитинства до старості.
- А зараз ми проведемо конкурс «Українська пісня». (Учні діляться на дві команди і виконують українські пісні).
Кожному мила ... (рідна сторона.)
Маршрут 6. Лист воїну АТО
Учитель. Ви знаєте, які трагічні події спіткали Україну. У нас на Україні Іде неоголошена війна Багато людей віддали і можливо в цей час віддають своє життя за волю і незалежність України Прошу хвилиною мовчання вшанувавти і героїв Небесної сотні , і воїнів, які загинули в зоні АТО. У вас є сьогодні нагода написати лист до воїна АТО.
(
I. Підсумки уроку.
Учитель. У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя». Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення «Для мене Україна - це ...»
Метод «Незакінчене речення».
(Звучить запис пісні Н. Валевської«Моїй Україні»)
Учитель. Незалежність України дає можливість кожному з нас стати справжнім господарем своєї землі. А для цього потрібно любити свою Батьківщину, віддавати їй розум і серце.
Ви - юний цвіт нової України,
У ваші очі дивиться народ.
Верстати шлях вам суджено єдиний:
Під кольорами сонця й неба сині - Сягнуть в житті небачених висот.
І ВЕДУЧА. Здрастуйте, дорогі вчителі,
гості, учасники!
ІІ ВЕДУЧА. Ми раді вас вітати на святі!
І ІІ ВЕДУЧА. Сьогодні ми зібралися для того,
щоб привітати зі святом наших хлопчиків, адже вони — майбутні захисники
Вітчизни.
І ВЕДУЧА. Народна мудрість стверджує, що
Земля може нагодувати людину своїм хлібом, напоїти водою зі своїх джерел, але
захистити сама себе не може.
І І ВЕДУЧА. Отже, ростіть мужніми, сильними,
надійними і завжди будьте опорою своєї сім’ї та народу.
ІІІ ВЕДУЧА
Сьогодні в
нашім класі свято,
Тут сміху, радості багато. Сьогодні хлопчиків вітаєм, Всього найкращого бажаєм.
І ВЕДУЧА
Хоробрими,
сміливими ростіть,
Кордони України бережіть, Продовжуйте батьківську справу, Ростіть Вітчизні, всім на славу!
ІІ ВЕДУЧА. А сьогодні, дорогі наші
хлопчики, ви ще раз доведете, що ви виростете добрими і сміливими, мужніми і
надійними.
І ІІ ВЕДУЧА. А допоможуть вам у змаганнях і
підтримають вас ми, ваші однокласниці,
ІІ ВЕДУЧА. Ну що ж, у путь, хлоп’ята.
Хлоп’ята,
в путь, в путь, в путь!
Цікава гра чекає, . Хлоп’ята, в путь! Сміливим, чесним будь! У путь!
І ведуча
І.
Солдатський конкурс
З чого
починається солдатський день?
1. Етап
молодого бійця. Одягнутися швидше від усіх. (3 бали)
2.
Солдатські будні. Як загартовується солдат? (3 бали) (перетягування мотузки)
3.
Солдатське свято. Як воно називається? (Парад) (3 бали)
ІІ ведуча
ІІ.
Козацькому роду нема переводу
Наші дідусі
— воїни-ветерани, наші тати — солдати, а ви— майбутні захисники та всі ми
разом — нащадки козаків.
Іетап.
Жартівлива вікторина
І команді
1. На що
схоже пів’яблука? (На іншу половину)
2. Син
мого тата, але не мій брат. Хто це? (Я)
3. Летіли
3 страуси. Одного вбили мисливці. Скільки залишилось? (Страуси не
літають.)
4. Який
птах складається з букви та ріки? (Іволга)
5. Що
знаходиться між містом і селом? (Сполучник і)
ІІ команді
6. Що
можна побачити із закритими очима? (Сон)
7. Коли
чорній кішці легше зайти в будинок? (Коли двері відчинено)
8. Якою
хворобою ніхто не хворіє на суші? (Морською)
9. По чому
ходять, а ніколи не їздять? (По драбині)
10. Хто
відзначає день народження лише раз у 4 роки? (Той, хто народився 29
лютого)
ІІІ.
Джентльменський
І ВЕДУЧА. У давні часи галантних чоловіків
називали лицарями, а зараз — джентльменами. Хто такі лицарі?
Це
хоробрі, сміливі, сильні, розумні чоловіки, які ще вміли танцювати, говорити
чарівні слова, попросити пробачення і поступитися місцем дамі чи дівчинці. А
ви зможете?
1 конкурс.
Лицарський (3
бали)
Виконати
український, російський, сучасний танець, вальс.
Музична
пауза.
ІІ ВЕДУЧА. Хлопчики довели, що вони лицарі
та джентльмени. Отже, вони не будуть сердитись на наш жартівливий сюрприз.
1-а
учениця
А сусід
мій Олександр—
Він у батька один син. Списать йому не дала, Підманула, підвела.
2-а учениця
А у нашого
Ярослава
Для дівчат завжди є гроші. З ним я дружбу заведу І з ума його зведу.
3-я
учениця
Я Вадимовіморгала,
Ледь зі стільчика не впала. Він прикинувся умить, Що у нього зуб болить.
1 учениця
А Володя, а Володя
Коло мене, як на голках. Його ліктем я штовхну І до тями доведу.
2 учениця
Я Сашкусказала,
Що на лавочці чекала. Він на мене подивився І страшенно розгубився.
1 учениця
Мені
Андрій обіцяв, що
Подарує томагочі. А тепер загрався сам І віддать його не хоче.
3 учениця
Після
дощику в четвер
Михайлик ніс мені портфель. А я рада була, Підманула, підвела.
1 учениця
А у Пашіі, а у Паші
Є цукерочки в кишені. Я до нього посміхнусь, Цукерочками пригощусь. Я ж тебе підманула, я ж тебе підвела, Я до тебе посміхалась, бо цукерків хотіла я.
Слово
надається журі.
Вручення
нагород, медалей
Звучить
пісня.
Слово
вчителя
Ви — наша
опора,
Ви — наша надія. Дорослими станете — Будьте міцними, Твердими, мов криця. Для цього ще треба Багато вам вчиться. Тож хай вам всміхається Вранішнє сонце. Бажаю вам радості В кожне віконце. Ростіть і мужнійте, Любі хлоп’ята! Хай вами гордяться Ваші мама і тато. Виховний захід “Що я маю знати, щоб зберегти своє здоров’я” Мета: розширити світогляд учнів з питання охорони здоров’я, заохочувати дітей до здорового способу життя, підвищувати санітарно-гігієнічний рівень учнів; виховувати дбайливе ставлення до свого організму; розвивати пізнавальний інтерес до стану власного здоров’я. Обладнання: плакати з написами висловів про здоров’я, музичне оформлення; таблиці «Гігієна та здоров’я», «Режим харчування». Народні приказки і прислів’я про здоров’я: • Без здоров’я нема щастя. • Бережи одяг, доки новий, а здоров’я — доки молодий. • Бережи сукню знову, а здоров’я — змолоду. • Було б здоров’я, а все інше наживемо. • Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив. • Веселий сміх — здоров’я. • Журба здоров’я забирає, до труни попихає. • Здоров’я маємо — не дбаємо, а втративши, плачемо. • Без здоров’я нічого чоловікові не миле. • Добра одежа нова, а жінка — здорова. • Здоров’я більше варте, ніж багатство. Девіз: «Здоров’я — це ще не все, але без здоров’я все інше — ніщо». Хід заходу Учитель. Сьогодні у нас незвичайна виховна година, для якої замало часу. Тема нашої виховної години «Що маю знати, щоб зберегти своє здоров’я». Проблема здоров’я давно привертала увагу людини і далі перебуває на першому плані. Багато людей втрачають своє здоров’я задарма, не замислюючись про наслідки. Здоров’я — це ще не все, але без здоров’я все інше — ніщо. Прикро, але ситуація зі станом здоров’я населення в Україні дедалі гіршає. Країна перебуває в економічно-політичній кризі водночас з екологічною. Через це прогресує деградація здоров’я населення., особливо — дитячого. Негативним стале відтворення населення, зменшується тривалість життя, зростає смертність, збільшується кількість хронічних інфекційних захворювань, серцево-судинних, онкологічних, ендокринних, хвороб органів дихання. – Діти, пригадаймо, що таке здоров’я. (Здоров’я — це стан повного фізичного, духовного та соціального добробуту, а не тільки відсутність хвороб або фізичних дефектів.) Це визначення закріплено в Основах законодавства України про охорону здоров’я. Відповідь на це та решту інших запитань, гадаю, ви почуєте сьогодні під час нашої зустрічі. Учень. Людський організм — найсильніший, найдосконаліший з усіх земних — і потребує пильної уваги. Лікарі давно помітили, що наша добра фізична форма залежить від нашого ставлення до свого здоров’я. Усі знають з дитинства, що здоров’я треба берегти. Але ми, молодь, мало ним цікавимося. Це легко пояснити. Юнаків найбільше цікавить, як розвинути силу, витривалість, вправність. Дівчат турбує їх зовнішній вигляд, краса. Кумедним, а можливо навіть «ненормальним» був би 15-літній підліток, який постійно цікавився б, який у нього тиск, яка кількість холестерину чи цукру в крові, % гемоглобіну тощо. Проте, хай який буде вік, не можна забувати про те, що здоров’я потрібно берегти як ні з чим незрівнянне багатство, подароване природою. Не можна ставитися до нього недбало і марно витрачати. Усіх нас стосуються слова академіка К.Викова: «Біда наша в тому, що ми вперше замислюємося про своє здоров’я лише в тому разі, якщо починаємо втрачати його, якщо вже «зіпсовано» механізм і потрібно думати про його лагодження». Отже, всім тим, хто не дбає про стан свого здоров’я, хотілося б також нагадати повчальні слова видатного ученого-фізіолога І.Павлова: «Ми самі своєю нестриманістю, своєю безладністю, недбалим ставленням до власного організму зводимо нормальну тривалість життя до значно меншої цифри». Учень. Отже, щоб бути здоровим, енергійним, творчо активним, не скорочувати власного життя, варто змолоду боротися за збереження і поліпшення свого здоров’я. Адже людина сама творець свого здоров’я! Установлено, що людське здоров’я: • на 20% залежить від стану довкілля. Це означає, що у «людей, котрі проживають в екологічно чистій місцевості, здоров’я може бути кращим, ніж у людей, які живуть в екологічно забрудненій місцевості; • на 20% зумовлене генетично (за спадковістю); • на 10% медичною допомогою (тобто системою охорони здоров’я). До її функцій належать професійна діагностика захворювань, висококваліфіковане лікування хворих, ефективність лікарських препаратів, профілактична робота лікарів щодо запобігання захворюванням; • на 50% людське здоров’я (отже, нації, суспільства загалом) залежить від способу життя людини. Умови, у яких перебуває індивід, визначаються низкою характеристик місця його проживання (наприклад, сільська чи міська місцевість, ступінь озеленення, розташування поблизу промислового підприємства чи віддалік нього тощо). Спосіб життя визначається, приміром, тим, як людина харчується, чи має шкідливі звички, чи займається фізичними вправами іспортом, чи вдосталь часу перебуває на свіжому повітрі, як проводить вихідні дні, чи дотримується режиму роботи, навчання, відпочинку.. Учень. Не можна зберегти здоров’я, не дотримуючи правил особистої гігієни. Ви скажете, (о це всім відомо і такі настанови цілком набридли. Мити руки перед споживанням їжі? Але про це знає 3-річна дитина, так, знає! І як не дивно, миє, на відміну від 12-літніх, які або махнуть рукою мовляв, чи дуже треба, або їм ніколи, або просто забудуть. Хоча кожен з них знає про шкідливість мікробів на руках, яйця глистів під нігтями. До того ж, особливої уваги потребує шкіра обличчя. Лікарі радять не займатися самолікуванням! Учень. Дотримуйтесь режиму дня. Намагайтесь якомога частіше — і влітку, і взимку — прогулюватися на свіжому повітрі. Для здоров’я вельми важливо (балансоване харчування, нормальна тривалість сну. Загартовуйте свій організм. Хорошою загартувальною процедурою є сон на свіжому повітрі. Корисні водні процедури, рекомендовано також обливання. Одним зі шляхів загартування є ходіння босоніж удома, а влітку — по землі. Бережіть очі. Не просиджуйте біля екранів телевізорів по кілька годин підряд. Якщо у вас є вади зору, то обов’язково носіть окуляри. І викиньте геть думку про те, що вони не пасують вам. Контролюйте свою поставу. Не сердьтеся на батьків, коли вони вам роблять зауваження: «Не сутулься!», «Сядь рівненько!», — вони турбуються про вашу поставу. Учень. Деякі учні скаржаться на слабкість, виснажливість, стурбованість, нервозність, поганий сон. Нерідко це ознаки стресу — нервової реакції на негативні емоції. Людина перебуває у стані стресу, коли у неї неприємності, горе, вона чимось збентежена, стурбована. Запам’ятайте: не давайте волі своїм емоціям, не беріть на себе зобов’язання, які перевищують ваші сили. учитель. Краще перепочиньмо трішки і спробуймо дати відповіді на запитання вікторини. Брати участь можуть всі присутні. Вікторина 1. Назвіть богиню здоров’я в грецькій міфології. (Гігієна.) 2. Наука про збереження і зміцнення здоров’я. (Валеологія.) 3. Яка середня тривалість життя в Україні? (64 роки.) 4. Яка оздоровча система закликає оновлювати життєві сили організму завдяки природі? (Система Іванова.) 5. Запах яких рослин стимулює роботу серцево-судинної системи? (Квітів глоду, бузку, сосни, ялини тощо.) 6. Хто у своїй клятві проголосив: «Не нашкодь хворому»? (Гіппократ.) 7. Назва яких кісток скелета пов’язана з предметами господарського ужитку? (Лопатка, ключиця, таз, молоточок, сумка (суглобова), чашечка (колінна), дуга (рефлекторна). Учень. Цілющі властивості сонця щиро використовували ще стародавні слов’яни, у яких побутував звичай виносити хворих з хати під пряме чи розсіяне сонячне проміння. А у козаків взагалі все життя було підпорядковане фізичному розвитку та загартуванню. За давнім звичаєм, більшу частину року вони ходили в легкому одязі, без головних уборів, часто босими, з оголеним торсом. Завдяки за гартувальним процедурам покращувався сон (люди засинали з вечірньою і вставали зі світанковою зорею), з’являвся бадьорий настрій. Це сприяло нормалізації артеріального тиску і кращій роботі серця. Теплої пори козаки спали на свіжому повітрі, а це робило стійким організм до простудних захворювань. Козаки прокидалися зі сходом сонця і йшли вмиватися та купатися до річки. Деякі козаки умивалася та купалася у водоймах не тільки влітку, а й восени та взимку. Загартування водою ще більше зміцнювало організм. Учень Пропоную вашій увазі відеорепортаж «Хіт-парад» цікавих фактів про здоров’я. Хіт-парад «Таємниці людського організму» 10 місце – Людина, яка викурює пачку цигарок на день, випиває пів чашки смоли за рік. 9 місце – Загальна маса бактерій, що живуть в організмі людини, становить 2 кг. 8 місце – У тілі дорослої людини – близько 75км (!) нервів. 7 місце – Чхнути з розплющеними очима неможливо. 6 місце – Коли в Європі вводили євро, монети були ретельно досліджені на безпеку. Їх навіть розчиняли в шлунковому соку. Затверджений варіант монет був абсолютно нерозчинним у ньому (80% сторонніх предметів, що заковтують діти, - монети). 5 місце – У древній Греції люди жили в середньому 29 років, в Європі XVI ст. – 21, XVIІ ст. – 26, XVIІІ ст. – 34, на початку ХХ ст. близько 50, а у середині ХХ ст. – близько 70, а наприкінці ХХ ст. – близько 60. 4 місце – Людина понад 20 років із 60 проводить уві сні. 3місце – Кожен палець людини за час життя згинається приблизно 25 млн. разів. 2 місце – За добу людина виділяє стільки тепла, що його вистачить, щоб довести до кипіння 33 л крижаної води. 1 місце – Згідно з дослідженнями французьких невропатологів, у людини, яка плаче, активні 43 м’язи обличчя, тоді як у тієї, що сміється, - лише 17. Таким чином, сміятися енергетично вигідніше, ніж плакати. «Відгадай слово в прислів’ї» 1. Продовжіть прислів’я: • Здоровому все…(здорово). • Бережи одяг знову, а здоров'я... (змолоду). • Здоров'я за гроші... (не купиш). • Ходи більше — проживеш... (довше). • Чиста вода — для хвороби... (біда). • Без здоров'я нема... (щастя). • Вартість здоров'я знає лише той, хто... (його втратив). • Щоб бути здоровим — тримай голову в холоді, а живіт — у... (голоді). • Поки чоловік здоровий, то... (здоров'я не шанує). 2. За поданим кінцем назвіть початок прислів'я. (по 2 прислів’я) • (Гарний настрій) ...— половина здоров'я. • (Добре здоров'я) ... краще за найбільше багатство. • (Здорові батьки) запорука здоров'я дітей. • (Легка) ... вечеря життя продовжує. • (Менше) ...хвилюєшся — довше проживеш. • (Хто здоровий) той і молодий. Учень. Відповідали нормам гігієни такі загальновідомі звичаї українського народу: закривали завжди посуд з їжею чи відро з водою (аби в нього не річці і після Іллі (2 серпня), бо якраз у цей період інтенсивно розмножуються бактерії, зокрема і хвороботворні. Особиста гігієна завжди була невіддільною від здорового способу життя українців. У такий спосіб наші предки попереджали інфекційні захворювання. Низка мудро помічених профілактичних заходів окреслювалася в народі як «гріх». Гріхом вважали їсти яблуко до Спаса (19 серпня за новим стилем), бо тільки наприкінці серпня вони цілком дозрівали. Адже споживання недозрілих фруктів могло викликати шлунково-кишкові захворювання. Заборонялося купатися в річці до Івана Купала (6 липня), що теж виправдано, тому що вода ще недостатньо прогрівалася. Учень. Важливе місце в оздоровчій системі посідають фізичні вправи . Завдяки їм вдалося вижити багатьом людям, її передавали від батьків до дітей. Цю систему доповнювали, вона перевірялася життям, удосконалювалася з кожним поколінням. Доречно пригадати висловлювання автора системи природного оздоровлення Г.Шаталової: «Людський організм — найдосконаліша цілісна система, що саморегулюється і самооновлюється. Не заважайте йому своїм нездоровим, що йде врозріз із приписами природи, способом життя, і він віддячить вам гармонією повного духовного, психічного та фізичного здоров’я». Учитель Ми часто чуємо слово «доля», але не всі знають, що розпоряджатися своїм життям може тільки сама людина, зробивши вибір на користь здоров'я й відмовляючись від того, що може їй зашкодити в житті. Приймаючи рішення, слід ретельно проаналізувати всі «за» й «проти». Оста¬точне рішення й вибір життєвого шляху — завжди за вами. Давайте створимо кодекс здоровя Кодекс здоров'я 1. Пізнай свій організм. 2. Живи у гармонії з природою. 3. Будь добрим і милосердним. 4. Укріплюй у собі впевненість, що ти здоровий. Бажай здоров'я всім оточуючим. 5. Загартовуйся. 6. Правильно харчуйся. 7. Слідкуй за вагою. 8. Давай собі фізичне навантаження. 9. Щонеділі баня або сауна. 10.Обмеж вживання ліків. 11.При застуді не бійся підвищеної температури. 12.Спи не менше 6—7 год. 13.Знайди в собі віру. Зберігати здоров'я — це теж праця! Учитель. Перш ніж оголосити закінчення нашого заходу, хочу нагадати вам слова духовного заповіту Матері Терези: Життя – це можливість, скористайтеся нею. Життя – це краса, милуйтеся нею. Життя – це мрія,здійсніть її. Життя – це багатство, не марнуйте його. Життя таке чудове, не втратьте його, Це ваше життя, боріться за нього. Учитель. Я бажаю вам іти по життю з усмішкою, даруючи іншим тепло, сонячний настрій, оптимізм та натхнення.
СЛАВА ЧИСТІЙ ЦІЛЮЩІЙ ВОДІ
І. ВСТУП. ПРИВІТАННЯ
Добрий день, вам , добрі люди!
1. Сьогодні до нас прислухайтесь!
2.Завтра - пізно буде!
3.Сьогодні – вже нестерпно,
4.А завтра – буде пізно!
5.Пора нам разом діяти
Всім дружно! Не нарізно!
ІІ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ КОМАНДИ
1.Сьогодні перед вами виступає
І привітати всіх сердечно рада
Посланниця води і захисниця
Гусятинська агітбригада
2. Ми боремося за чистоту й економію спільного багатства
людей Землі – ВОДУ
НАШ
ДЕВІЗ: У
РАДОСТІ Й ГОРІ, У ЩАСТІ Й БІДІ –
СЛАВА ЧИСТІЙ ЦІЛЮЩІЙ ВОДІ!
НАШІ ЗАКЛИКИ:
3. Буде вдосталь води, то не буде біди!
4. Якщо чистою буде вода, то і горе нам - не
біда!
5. Українському народу – чисту і цілющу воду!
6. Життя немає без води,
І ми це добре знаємо.
Пам’ятаймо всюди і завжди:
ми за воду всі відповідаємо.
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Сценка
« Пропала вода »
Вибігають учасники з пустими пляшками, відрами,
чашками.
·
Горе, горе, БІДА! Пропала вода! До краплі зникла вода!
·
Немає ні в кого, ніде, ні краплини!
·
Доживаєм останні хвилини!
·
КА – ТА - СТРО – ФА!!!
·
Ні відрі, ні в крані, ні в криниці
·
Не лишилося ні крапельки водиці
·
Мабуть наступає кінець світу
·
Все живе благає: « Пити, Пити!»
·
Невже ми станем як верблюди -
По крапельці в горбах носити будем
·
Та будемо Спасителя просити:
·
« Карай, але, дозволь води напитись»
·
Скажіть, чи засідали б депутат і що б із
ними сталось,
Якби у них ні краплини води не зосталось?
·
О, дивіться! Депутат, депутат, депутат.
·
Це ж йому ми вручали мандат.
2. Сценка
« Депутати »
ДЕПУТАТ: В Кодексі України
про адміністративні правопорушення у
статті 59 « Порушення правил охорони водних ресурсів»
за забруднення і
засмічення вод накладається штраф у розмірі від
трьох до восьми мінімумів доходів громадян. ( показує табличку і
виходить)
·
Але чи виконується цей закон?
·
Чому ж тоді стільки сміття біля водойм?
1.Негайно треба в депутати
Свою кандидатуру подавати
Та новий закон приймати
Як воду менше витрачати та водойми
зберігати…
2.І ось зібралася громада
І наша депутатська рада.
СПІКЕР: Пропонуємо
вашій увазі закон « Про зменшення затрат води та її збереження у
побуті »
Ось основні його положення:
- При чищені зубів користуйтесь водою із
індивідуального стаканчика. І воду зекономите і так гігієнічніше.
- Посуд мийте у перекритій пробкою мийці.
- Охолоджуйте напої та продукти в посудині з холодною
водою, а не під струменем із крана.
- Приймаючи ванну не допускайте протоку води
через переливну трубу.
- А краще купатися під душем, так гігієнічніше.
- Заради чашки чаю чи кави не кип’ятіть повний
чайник води.
- Якщо виникли неполадки у водогоні, негайно
викликайте аварійну службу.
3. Робота
з залом
·
Прошу усіх голосувати. Хто за такий закон, прошу руку
піднімати. Закон прийнято . Йдемо працювати. ( виходять за сцену )
З’являється Кощій Безсмертний
КОЩІЙ
Я, Кощій Безсмертний,чому так довго жив?
Та тому , що воду завжди чистеньку пив.
Водоканал для себе екологічний збудував.
Сам пив цілющу воду ,нікому не давав.
Відкрию вам сьогодні я секрет великий:
Із чистою водою не буде горя - лиха.
Багато років воду лиш чисту споживаю.
Тому проблем у мене зі здоров’ям не буває.
·
А зараз я перевірю, що про воду ви знаєте?
·
Назвіть воду грецькою. (Гідро)
·
2. Назвіть воду латиною (Аква)
·
3. Який колір має
чиста вода? (У товстому шарі — світло-голубий).
·
4. Чи корисно пити
чисту воду? (Відносно чистою водою хіміки вважають дистильовану воду. Але вона
шкідлива для організму, оскільки позбавлена корисних солей і газів. Вона
вимиває з клітин шлунка і кишечника солі, які містять клітинний сік. Це
викликає захворювання).
·
5. У якій
воді краще розчиняється
кухонна сіль: холодній чи
гарячій?
·
(І в тій, і в тій кухонна сіль розчиняється однаково) .
6. Чому лід плаває на воді? (Тому що густина
льоду менша за густину води).
·
Назвіть найдовшу річку в світі. (Африканський Ніл,
довжина
Хто
у слов’янській міфології був господарем води (Водяник).
·
Коли відмічають обливний понеділок? (На другий день
Великодня).
·
Коли в Україні з давніх часів відкривали купальний
сезон? (На Івана Купала).
·
У якому церковному обряді застосовують воду (Хрещення).
·
Яка вода у казках заживляє рани, а яка оживляє живу
істоту? (Мертва і жива).
.
Молодці! Ви правильно відповідали на запитання
«Страждання»
Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, висохли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.
Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
і світить спека ребрами моста.
·
Так, Ліна Костенко сумує про втрату багатьох маленьких
річок.
Наша річка
Збруч теж є маленькою річкою. І її гублять такі фактори, як масовий вилов риби,
побутові відходи, сміття,залишки мертвих тварин та інше.
І все ж це
ми, люди винні у проблемах кожної річки, кожної краплинки води. То кому ж , як
не нам, слід подбати і про чистоту
водойм, і про економію чистої води
(Вибігає Краплинка)
КРАПЛИНКА
Я Краплиночка маленька,
Сива хмарка – моя ненька.
Громовержець – мій дідусь.
Тут я з радістю лишусь.
Я – Крапелька, Краплиночка!
Дарунок Божий неба.
Мене потрібно берегти,
Мене любити треба.
Прозора, як перлиночка,
Цінуйте мене, ЛЮДИ.
Бо без цілющої води
Життя ніде не буде.
Хай відновляться усюди
Водоочисні споруди.
Буде чистою водичка –
Звеселиться моє личко.
Запамятайте, що без води людина може прожити 3 дні, без їжі – 30
днів. Вода є обов’язковим компонентом живої клітини. Ні один з живих організмів
не може обходитись без води. Обезводнення організму на 12-15% веде до порушення
обміну речовин, а якщо на 25% - до смерті Саме тому Міжнародний
день води відзначається у всьому світі 22 березня. Напевно, правильніше було б
зробити кожен свій день - день води, лісів, всієї планети.
Добре б, щоб кожен з нас жив під девізом: «Прокинувся - приведи планету в
порядок!»
Ведуча.
Пам’ятайте, люди, назавжди: Неможливо жити без води! Бо життя колиска – це
дощі, Це роса і квітка на межі, Це тумани, ріки і моря, Джерело у спеку – це
життя!
Ведучий.
Жива вода дає життя Всьому живому в світі, Якщо живе жива вода, Тоді земля у
цвіті.
Ведуча.
Воді складаємо оцю величну оду, Без неї в світі «а ні туди, а ні сюди», Реакція
не йтиме без води, Не виросте із квіточки зернятко, Не ляже в купіль плекане
дитятко, Її беремо для миття, прання, пиття, У лоні матері у ній росте дитя.
Людину порятує враз від смерті. Вода – життя основа і безсмертя! Планету хочеш
для нащадків зберегти? Про воду, друже, не забудь найперше ти
Тож давайте всі дружно чим
зможемо,
Чисту воду зберегти допоможемо!
Хай вода у хатині, хай вода у родині,
Хай вода в Україні чистою буде завжди!!!
|
Дуже хороший матеріал обов'язково проведу зі своїми учнями.
ВідповістиВидалити